Prevپروژه قبلیطراحی مدل و تدوین نقشه راه مسئولیت اجتماعی شرکتی همراه اول در قبال ذینفعان
پروژه بعدیبررسی وضعیت روابط‌‌عمومی‌ های وزارت صمتNext

طراحی رشته دانشگاهی کارشناسی‌ارشد «مدیریت رسانه اجتماعی»

هدف

توسعه گسترده دانشی حوزه ارتباطات و رسانه و شکل‌گیری زمینه‌های نوظهور علمی در فضای دانشگاهی ایران

به سفارشِ

دانشگاه سوره

تاریخ

1401/05/18

مدت انجام

720

نفرساعت

مدیر پروژه

سیاوش صلواتیان

تیم پژوهش

زهرا شهرابی
توحید سلطانی
سیدحسین سیدنجفی

کلمات کلیدی

  • رشته دانشگاهی | رشته کارشناسی ارشد

دربارۀ پروژه

رسانه‌های اجتماعی به لحاظ بازار کار، ایجاد بسترهای درآمدی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی، جزء حوزه‌های به‌اصطلاح حاصلخیز برای ورود حوزه دانشگاه و ایجاد ارتباط بهتر بین صنعت و دانشگاه محسوب می‌شوند و مطالعه این حوزه و ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن در سطح ملی و بین‌المللی اهمیت دوچندانی دارد. بااین‌حال، باوجوداینکه رسانه‌های اجتماعی در دنیا در برنامه‌های درسی دانشگاهی دپارتمان‌ها مختلف کاملاً پذیرفته شده است اما در ایران خلأ توجه به آن حس می‌شود. در این راستا، طراحی دفترچه رشته مدیریت رسانه‌های اجتماعی جهت کمک به پوشش خلأهای موجود مدنظر قرار گرفت.

روش اجرا

طراحی رشته مبتنی بر دو فاز عملیاتی مطالعه میدانی و مطالعه تطبیقی انجام شد. در فاز مطالعه تطبیقی به سراغ رویکردها و روندهای موجود دانشگاه‌های دنیا در مورد رشته مدیریت رسانه اجتماعی رفتیم. در این فاز، تعداد 56 رشته مرتبط با رسانه‌های اجتماعی، دروس ارائه‌شده و درنهایت رویکردهای کلی حاکم در برگزاری این دوره‌ها احصاء کردیم. در ادامه برای تکمیل قدم‌های اولیه طراحی دفترچه، فاز مطالعه میدانی را در پیش گرفتیم. این فاز با رویکرد کیفی و در دسته تحقیقات اکتشافی جای می‌گیرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده کردیم و نظرات افراد را در مورد نیازهای بازار ایران دریافت کردیم. جامعه موردبررسی متشکل از 16 نفر و در گروه فعالان بخش‌های مختلف بازار شامل متخصصان و مدیران رسانه‌های اجتماعی، روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات و در لایه مختلف حاکمیتی، دولتی، کسب‌وکار خصوصی و شخصی قابل دسته‌بندی است. در بخش خبرگان علمی نیز نظرات اعضای هیئت‌علمی دانشگاه و پژوهشگران مدیریت رسانه، ارتباطات و روابط عمومی را جویا شدیم. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها از روش تحلیل مضمون و تکنیک کدگذاری کیفی بهره بردیم.

مراحل عملیاتی

1

مطالعه تطبیقی

مطالعه تطبیقی

بررسی وضعیت رشته دانشگاهی مدیریت رسانه اجتماعی در دنیا و احصاء 56 رشته مرتبط به همراه دروس ارائه‌شده آن‌ها

2

مطالعه میدانی

مطالعه میدانی

مصاحبه با 16 نفر از متخصصان حوزه رسانه‌های اجتماعی در لایه‌های حاکمیتی، دولتی و کسب‌وکار و اساتید دانشگاهی حوزه رسانه

3

طراحی دفترچه

طراحی دفترچه

با سه رویکرد: - سیاستگذاری و تنظیم‌گری در حوزه رسانه‌های اجتماعی - مدیریت سازمانی رسانه‌های اجتماعی - مدیریت ارتباطات سازمانی بر بستر رسانه‌های اجتماعی

تصاویر

رشته مدیریت رسانه اجتماعی

پروژه‌های مرتبط

بیشتر

ارتباطات و رسانه در تأمین اجتماعی

گزارش ارزیابی عملکرد واحدهای روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی در سال 1401

اطلاعات بیشتر
21 مرداد 1402

دوره‌هـای آمـوزشـی رشـته‌هـای شـغلی کارشناس و کاردان روابط‌عمومی

طرح بازنگری دوره‌های آموزشی رشته‌های شغلی کارشناس و کاردان روابط‌عمومی در نظام آموزش کارکنان دولت

اطلاعات بیشتر
21 مرداد 1402
گزارش عملکرد رسانه‌ای ارتباطی دولت

گزارش عملکرد رسانه‌ای – ارتباطی در هفته دولت

گزارش عملکرد رسانه‌ای ارتباطی دولت دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها

اطلاعات بیشتر
21 مرداد 1402

جشنواره شهید رجایی 1402 (اقدامات و فرآیندهای اجرایی طرح ارزیابی دستگاه‌ها و نهادها)

گزارش اقدامات و فرآیندهای اجرایی طرح ارزیابی دستگاه‌ها و نهادها برای جشنواره شهید رجایی 1402

اطلاعات بیشتر
16 مرداد 1402