طراحی رشته «مطالعات بازی‌های دیجیتال» در مقطع کارشناسی ارشد

Prevپروژه قبلیارتباطات و رسانه در تأمین اجتماعی
پروژه بعدیطراحی رشته تخصصی مدیریت تبلیغات تجاری در مقطع کارشناسی ارشدNext

هدف

ایجاد بستری برای بررسی و مطالعه عمیق ابعاد فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی صنعت بازی

به سفارشِ

دانشگاه سوره

تاریخ

مدت انجام

950

نفرساعت

مدیر پروژه

سیاوش صلواتیان

تیم پژوهش

کلمات کلیدی

  • بازنگری دوره‌های آموزشی | پژوهش | رشته دانشگاهی | رشته کارشناسی ارشد | رشته‌های شغلی

دربارۀ پروژه

ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری این پدیده چنان نبود که توجه پژوهشگران و اندیشمندان حوزه‌های مختلف مطالعاتی را به خود جلب کند؛ اما پس از چندی و با به‌روز شدن قابلیت‌های بازی‌های رایانه‌ای، کم‌کم جذابیت‌های این پدیده برای انجام پروژهش‌های تحقیقاتی نمایان شد. در ادامه، گستردگی و توسعه بازی‌های دیجیتال موجب شد که مطالعات بازی‌های رایانه‌ای که در ابتدا تنها در سطح یک شاخه میان‌رشته‌ای در نظر گرفته می‌شد، از چنان قابلیتی برخوردار گردد که بتواند حوزه‌های متعدد و به ظاهر بی‌ارتباط از شاخه‌های گسترده ی علم و دانش را به یکدیگر مرتبط نماید. اگرچه رشته بازی‌سازی و کارگردانی بازی در دانشگاه‌های ایران وجود دارد اما با توجه به نگاه تک بعدی فنی در این رشته‌ها نسبت به صنعت بازی و خلأ رویکرد جدی (غیرسرگرمی) به این حوزه، لزوم توجه به ابعاد فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و سیاسی به صنعت بازی ضروری می‌نماید. در این راستا، طراحی دفترچه رشته مطالعات بازی برای کمک به پوشش خلأهای موجود مد نظر قرار گرفت.

روش اجرا

برای طراحی این رشته از دو روش اسنادی و کیفی استفاده شد. ابتدا برای بررسی وضعیت این رشته در کشورهای مختلف دنیا و تدوین چارچوب اصلی در طراحی آن، مطالعه تطبیقی صورت گرفت. در مرحله بعد با خبرگان علمی حوزه سرگرمی و بازی‌های دیجیتال و همچنین فعالان باتجربه در صنعت بازی و بازی‌سازی مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته انجام شد.

مراحل عملیاتی

1

مطالعه تطبیقی

مطالعه تطبیقی

در فاز مطالعه تطبیقی به سراغ رویکردها و روندهای موجود در دانشگا ه‌های دنیا در حوزه مطالعات بازی و سایر رشته‌های مرتبط با آن رفتیم. در این فاز، تعداد 40 رشته مرتبط با مطالعات بازی احصاء شد و دروس ارائه شده و در نهایت رویکردهای کلی حاکم در برگزاری این دوره‌ها را بررسی کردیم
مطالعه میدانی

مطالعه میدانی

این فاز با رویکرد کیفی و در دسته تحقیقات اکتشافی جای میگیرد. برای جمع آوری داده‌ها از روش‌های مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده کردیم و نظرات افراد را در مورد نیازهای بازار ایران دریافت کردیم

تصاویر

رشته-مطالعات-بازی-دیجیتال_01

پروژه‌های مرتبط

بیشتر

طراحی رشته تخصصی تبلیغ و ارتباطات فرهنگی در مقطع کارشناسی ارشد

ظهور رسانه‌های جدید، انقلابی بزرگ را در حوزه ارتباطات فرهنگی در سراسر جهان ایجاد کرده. این انقلاب را می‌توان در افزایش تعداد مخاطبان، تنوع آن‌ها،

اطلاعات بیشتر
1403/03/05

طراحی رشته تخصصی مدیریت تبلیغات تجاری در مقطع کارشناسی ارشد

دانش و مهارت‌های مدیریت تبلیغات تجاری، دانش وسیع‌تر و کاربردی‌تر برای کسب‌وکارهاست که به بقای آنان در اقتصاد کمک می‌کند. وسعت این دانش از حوزه

اطلاعات بیشتر
1403/02/22

ارتباطات و رسانه در تأمین اجتماعی

گزارش ارزیابی عملکرد واحدهای روابط‌عمومی سازمان تأمین اجتماعی در سال 1401

اطلاعات بیشتر
1402/05/21

دوره‌هـای آمـوزشـی رشـته‌هـای شـغلی کارشناس و کاردان روابط‌عمومی

طرح بازنگری دوره‌های آموزشی رشته‌های شغلی کارشناس و کاردان روابط‌عمومی در نظام آموزش کارکنان دولت

اطلاعات بیشتر
1402/05/21

بخش‌های رسانیوم

آکادمی

استودیو پژوهشی

شارجت

مکتوبات

بلاگیوم

کارخانه تولید محتوا

یاربوم

درباره ما

خانواده ما

اهداف اصلی ما

بیانیه مأموریت

مخاطبین ما

شبکه‌های اجتماعی

Youtube Instagram Linkedin Telegram Cube

ایمیل

resanium.ir@gmail.com

شماره تماس

۰۹۳۰۹۶۶۵۶۵۵

نشانی

تهران،  خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الله، بالاتر از میدان حسن حسینی،  ایستگاه نوآوری شریف، مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر آومیک، طبقه اول

© رسانیوم | 1399 - 1402 | تمامی حقوق مال خودمونه و شما هم که از خودمونید ;)