دوره اول | در چهار ترم 16 ساعته | مجموع 64 ساعت آموزش کاملاً کارگاهی
با حضور 23 شرکتکننده در دو کلاس
دوره دوم | در چهار ترم 15 ساعته | مجموع 60 ساعت آموزش کاملاً کارگاهی
با حضور 35 شرکتکننده در سه کلاس
36 ساعت آموزش کارگاهی در 3 ماه
36 ساعت آموزش کارگاهی در 3 ماه
48 ساعت آموزش کارگاهی در 4 ماه
دورۀ پژوهش کیفی مجموعه رسانیوم، از لحاظ کیفیت و کاربردی بودن یکی از دورههای بینظیری است که خارج از دانشگاه توسط یک موسسۀ نوپا و جوان در حال برگزاری است.
تعامل و ارتباطاتی که در کلاس وجود دارد و نحوۀ تدریس دکتر گیویان باعث میشود شما احساس کنید در یک دورۀ حضوری شرکت کردهاید. شیوۀ تدریس دکتر گیویان به گونهای است که شما را به تفکر و تأمل وا میدارد تا اصول و چارچوب را بیاموزید و ایشان تلاش میکنند تا شما پژوهشگر بودن کیفی را از طریق نظریه و تجربه یاد بگیرید.
انجام وظایف و تکالیف هر شرکتکننده، باعث میشود که شما تجربۀ پژوهش کیفی، پژوهشگری این حوزه و گرفتن بازخورد از همکلاسیها و استاد را کسب کنید و این سبک کار کمک کرده تا با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شویم. حمایت و پشتیبانی خوب و مناسب مجموعه رسانیوم از دوره و همچنین سرعتعمل آنها در برطرف کردن نیازهای دوره متناسب، بههنگام و قابل تحسین است.
به قول آقای دکتر گیویان:
"روش تحقیق کیفی" نخونده باشید که فقط "روش تحقیق" خونده باشید...
اینجا حتما پژوهشگری خواهید کرد؛ در میدان و عمل خواهید بود.
من دورههای مختلف پژوهش کیفی را شرکت کردهام.
روش آموزش در کلاسهای مجازی مدرسه پژوهش کیفی دکتر گیویان بهصورت عملی است. در طول پژوهشی طراحی شده و بهصورت عملی مراحل مختلف پژوهش را یاد گرفته و تمرین میکنیم. در همه دورههای روش پژوهش کیفی به این که پژوهشگر ابزار پژوهش است اشاره میشود اما فقط اینجاست که بهصورت عملی با ابزار پژوهش بودن درگیر میشویم.
به عنوان یک خاطره از دوره پژوهش کیفی میتوانم بگویم که در جلسه اول و در چند جلسه بعدی، آقای دکتر گیویان از ما خواستند یک پاراگراف درباره خودمان بنویسیم و خودمان را در آن معرفی کنیم. این سختترین کار ما بود و همه برای انجام آن به مشکل برخوردیم.
نوشتن همین پاراگراف و آموختن از خود گفتن، اهمیت پژوهش کیفی را به من نشان داد.
این کار به من نشان داد زمانی که بتوانی یک پارگراف درباره خودت بنویسی، میتوانی در یک جلسه مصاحبه عمیق اطلاعاتی که برای پژوهش و کار نیاز داری را به سهولت از مصاحبه شونده بهدست بیاوری.
این یک خاطره و یک تجربه ارزشمند بود.
نکتهای که به عنوان یک آموزه من از این کلاس یاد گرفتم این بود که فهمیدم کلمات چقدر مهم هستند. بهخصوص در پژوهش کیفی.
درستنویسی تا چه میزان میتواند در انجام پروسه تحقیق به ما کمک کند و دریافت نتیجه درست را تسهیل نماید.
و این دیدی بود که آقای دکتر گیویان به بنده دادند.
شرکت در دوره پژوهش کیفی برای من تجربه خیلی خوبی بود. در واقع من آموزش مجازی را خیلی قبول نداشتم و فکر میکردم کلاس مجازی نمیتواند جای شرکت در کلاس حضوری را بگیرد اما با شرکت در این کلاس کلا نظرم تغییر کرد.
یک مزیت دیگر این دوره برای من، این بود که ما به طور عملی در این دوره کار میکردیم. در طول کلاس مصاحبه انجام دادیم، اطلاعات مصاحبه را پیاده کردیم و با روشهای کیفی که استاد گیویان توصیح دادند توانستیم این اطلاعات را دستهبندی کنیم.
توصیه من به شما این است که اگر میخواهید در این دوره شرکت کنید، حتماً برای آن وقت گذاشته و تکالیفش را بهموقع انجام دهید. آن وقت خواهید دید که تاثیر دوره برای شما خیلی بیشتر خواهد شد.
اگر شما هم درباره کلاسهای مجازی مانند من فکر میکنید، حتماً این دوره را امتحان کنید.
خواهید دید که در کنار دکتر گیویان و خانواده رسانیوم بودن تجربه خوب و خوشایندی خواهد بود. در این کلاس با بقیه دوستانتان مانند یک خانواده خواهید شد و این باعث پیشرفت شما میشود.
ویژگی برجسته این دوره شخصیت جناب آقای دکتر گیویان و مدل تدریس ایشان است.
دکتر گیویان همیشه در تدریس خود تاکید بسیار بهجایی داشتند که روش تحقیق را نباید صرفاً با عرضه مجموعهای از محفوظات و بیان پارهای از تکنیکها به دانشجو تدریس و به این مساله اکتفا کرد. روش تحقیق را باید یادگرفت به این معنا که در ذهن آموزنده تهنشین شده و آموختههایش درونی شود تا بتواند از آن در عرصههای مختلف بهره ببرد.
ویژه دانشجویان
پیش از شروع کلاسها
در دو نوبت