هوش مصنوعی به سرعت در حال دگرگون کردن روزنامهنگاری معاصر است و به همین دلیل روزنامهنگاران در سراسر دنیا ناگزیر باید به سواد هوش مصنوعی مجهز شوند. اتوماسیون و الگوریتمها مسیرهای جدیدی در دنیای روزنامهنگاری برای رقابت بر سر تولید محتوا باز کردهاند. برای باقی ماندن در این میدان یک روزنامهنگار باید هوش مصنوعی را بشناسد و بداند که چگونه میتواند از آن برای ارتقای عملکرد حرفهای خود بهره بگیرد.
روزنامهنگاران فارسیزبان در صحنه این رقابت در موقعیتی نابرابر قرار دارند. جهانی- محلی شدن تولید، توزیع و مصرف محتوا در دنیای جدید از سویی روزنامهنگاران را با نیازهای جدید مخاطبانی رو به رو کرده که نیازهای رسانهای خود را از بازاری به وسعت جهان تامین میکند و ذائقهای دگرگون شونده و متفاوت دارند و از سوی دیگر انبوهی از اطلاعات که هر لحظه در بستر رسانههای آنلاین در حال تولید و انتشار است و استخراج، سازماندهی و تحلیل آن با روشهای سنتی روزنامهنگاری ممکن نیست. آشنایی با هوش مصنوعی و ابزارهای آن میتواند به کمک روزنامهنگار فارسی زبان بیاید و امکان رقابت در این دنیای به شدت متحول رسانهای را برای او فراهم کند.