اشتراک‌گذاری:

خلاقانه ترین ایده ها برای شبکه های اجتماعی در سال 2022

محتوا، شالوده‌ای برای استراتژی شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کند که فراتر از کوپن‌ها، ویدئوهای تبلیغاتی، تکنیک‌های جذب مشتری و فروش است تا کاری می‌کند که برند شما واقعی به نظر برسد و شما را به‌عنوان پیشگام در حوزه کسب‌وکارتان نشان ‌دهد. امروزه، محتوای کارآمد به هدف و استراتژی وابسته است و باید بتواند مخاطبان بیشتری را برای شما جذب کند.

برای تولید محتوای خلاقانه شبکه‌های اجتماعی در سال 2022 چه کاری باید انجام داد؟ در ادامه بهترین پیشنهادها و نمونه‌های خاص را ارائه می‌دهیم.

محتوای شبکه اجتماعی، هر محتوایی است (مانند بلاگ‌ها، تصاویر، ویدئوها، آزمون‌ها، اینفوگرافی‌ها و غیره) که منحصراً برای شبکه‌های اجتماعی تولید شده باشد. محتوا می‌تواند اَشکال متفاوتی داشته و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال، ممکن است برندی الگوی رفتاری‌ای ایجاد کند که به موجب آن نوعی ارتباط عاطفی را با مخاطبان خود شکل دهد و یا ممکن است ویدئویی را از پشت‌صحنه تولید محصولی پرطرفدار به اشتراک بگذارد. اگرچه ما می‌توانیم محتوای شبکه‌های اجتماعی را برای استفاده در بسترهای دیگر نیز تغییر دهیم، اما آن‌ها منحصراً برای هدف قرار‌دادن مخاطبان شبکه‌های اجتماعی طراحی شده‌اند.

بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی چیست؟

بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی، تقاطعی است که در آن شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا به هم می‌رسند. برندها می‌توانند محتوایی تولیدی خود را برای بازاریابی محتوا بهینه‌سازی کرده و در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک بگذارند. این شیوه‌ای عالی برای افزایش میزان بهره‌وری از ایده‌های محتوایی تولیدی است؛ چراکه مخاطبان هدف شما شانس بیشتری برای دیدن محتوای شما دارند که این امر سبب مشارکت بیشتر در شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

هرچند محتوای شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا اشتراکات زیادی دارند، اما کاملاً مترادف با یکدیگر نیستند. بازاریابی محتوا به ایجاد ارزش برای مخاطبان هدف مربوط است. برای مثال، بازاریابی محتوا معمولاً به‌صورت بلاگ، گزارش‌های رسمی دولتی، اینفوگرافی یا  نمایش تصویری داده‌ها و محتوا و ویدئوهای راهنما ارائه می‌شود.

چرا به محتوای شبکه‌های اجتماعی نیاز دارید؟

هر استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی‌ به محتوا بستگی دارد؛ چه شبکه‌های تعاملی یا محتوای تولیدشده توسط کاربر باشد و چه برداشت و نظر شما در مورد اخبار صنعت و یا محتوای اقتباس‌شده از دیگر کمپین‌های بازاریابی دیجیتال. بدون محتوا، مخاطبان هدفتان دلیلی برای تعامل با شما در شبکه‌های اجتماعی نخواهند داشت؛ چون چیزی برای اشتراک‌گذاری در فیدهای خبری با مخاطبانشان ندارند.

وقتی مخاطبانتان در تصاویر، ویدئوهای خنده‌دار و حتی تبلیغات دوستان خود، گشت می‌زنند چیزی وجود ندارد تا شما را به خاطر بسپارند. اما وقتی شما محتوای شبکه اجتماعی داشته باشید، حضور برند شما ورای به‌روزرسانی‌های وضعیت، افزایش خواهد یافت. محتوا نقش مهمی در دستیابی به اهداف بازاریابی دیجیتال شما دارد. محتوا به مشخص کردن جایگاه شما به‌عنوان پیشگام کمک می‌کند. همچنین، شناخت برند و تعامل مخاطب را افزایش می‌دهد.

در نهایت، شما می‌توانید از طریق تعامل مستمر با مخاطبان خود، روابط بلندمدتی با آن‌ها ایجاد کنید. این کار می‌تواند به ارزش بیشتر برند، درآمد بالاتر و برتری نسبت به رقیبان منتهی شود.

نحوه تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی اَشکال مختلفی دارد؛ مانند تجارب همه‌جانبه، زنجیره‌های محتوا، مسابقه‌ها، پرسش و پاسخ‌ها و موارد دیگر. این قالب‌های محتوایی معمولاً از رویکردی اجتماعی پیروی می‌کنند اما معمولاً می‌توان برای شبکه‌های دیگر نیز از آن‌ها اقتباس کرد.

یک قالب محبوب، (Ask Me Anything (AMA یا «هر چه میخواهی بپرس» است. که در آن برندها پرسش و پاسخ زمان واقعی با مخاطبان را در برنامه خود قرار می‌دهند. این کار فرصتی در اختیار برندها قرار می‌دهد تا جنبه‌ها‌ی شخصی خود را آشکار کنند. همچنین با این کار شما می‌توانید آگاهی از برندتان را افزایش دهید بدون اینکه به‌عنوان فروشنده وارد عمل شده باشید. به‌علاوه، این فرصتی بسیار عالی برای نشان ‌دادن تخصص‌ شما در حوزه کسب‌و‌کارتان است.

اگر به دنبال ارزش بالاتر هستید، سؤالات متداول مشتریان خود را به ایده‌های پست شبکه‌های اجتماعی یا حتی ایده‌های کمپین شبکه‌های اجتماعی تبدیل کنید. بنابراین برای هفته‌ها ایده‌های محتوایی خواهید داشت، به‌علاوه چیزهایی را به مخاطبان خود می‌گویید که واقعاً می‌خواهند بدانند.

تسخیر شبکه‌های اجتماعی، هم برای برندها و هم برای مخاطبان سرگرم‌کننده است. یک برند می‌تواند دسترسی به حساب شبکه‌های اجتماعی خود را به یکی از بازاریاب‌ها یا اینفلوئنسرها یا طرفداران خود بسپارد. این فرد، 24ساعته حساب را کنترل و تجربیات سرگرم‌کننده را مانند یک روز از زندگی شخصی خود ثبت می‌کند.

گاهی، تولید محتوای برند برای شبکه‌های اجتماعی به این معنا است که به مخاطبان خود اجازه دهید تا همه کارها را برای شما انجام دهند. به این مورد، محتوای تولیدشده توسط کاربر می‌گویند؛ به ‌صورتی‌که مخاطبان شما تصاویر، ویدئوها و سایر محتواهای خود را منحصراً برای برند شما تولید می‌کنند. محتوای تولیدشده توسط کاربر می‌تواند بخشی از یک کمپین برنامه‌ریزی‌شده برند باشد و یا می‌تواند به‌صورت ارگانیک انجام شود.

کار خود را با بررسی امکانات محتوا برای هر پلتفرم شروع کنید. برای مثال، لینکدین ابزار خاص خود را برای تولید یک پست بلاگ دارد. اینستاگرام نیز استوری‌ها یا داستان‌ها، ریلزها یا فیلم‌های کوتاه، ویدئوها و نیز تصاویر ثابت را ارائه می‌دهد. همچنین، به دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی خود و هر آنچه ممکن است علاقه‌مند به دیدن آن‌ها باشند، فکر کنید.

راه‌های ایجاد استراتژی محتوای شبکه‌های اجتماعی

در ادامه به معرفی چند روش برای ایجاد استراتژی محتوای شبکه اجتماعی می‌پردازیم:

  1. تمرکز بر یک پلتفرم شبکه اجتماعی

یکی از استراتژی‌های بازاریابی محتوا این است که کل منابع دیجیتال خود را روی یک شبکه اجتماعی سرمایه‌گذاری کنید. به‌جای اینکه منابع خود را در شبکه‌های متعدد پخش کنید، بر تلاش خود در ایجاد بهترین محتوا برای فقط یک کانال تمرکز کنید.

مزایای بزرگی در انجام این کار وجود دارد: نخست این‌که می‌توانید مخاطبان پلتفرم اجتماعی را بهتر و دقیق‌تر بشناسید. همچنین، می‌توانید محتوای بیشتری تولید کنید که آن‌ها را راضی کند. البته، نقطه‌ضعف این روش این است که شما فقط با افراد موجود در آن شبکه ارتباط برقرار می‌کنید؛ مگر اینکه مخاطبانتان محتوای شما را در پلتفرم‌های دیگر تبلیغ کنند یا مجدداً به اشتراک بگذارند (برای مثال، اشتراک‌گذاری یک ویدئوی تیک‌تاک در فیس‌بوک) و اگر آن پلتفرم الگوریتم خود را تغییر دهد، ممکن است برای افزایش مخاطبان خود به همان شیوه قبلی به مشکل برخورد کنید.

  1. حضور در پلتفرم‌های متعدد

استراتژی مخالف مورد قبل، ایجاد استراتژی محتوا برای چند پلتفرم‌ شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال، به‌جای اینکه فقط به فیس‌بوک اکتفا کنید، می‌توانید در پینترست، اسنپ‌چت و توئیتر نیز فعالیت کنید. می‌توانید حوزه دسترسی خود را افزایش دهید و الزاماً مجبور نیستید از همان ابتدا با کل محتوایی که دارید، شروع کنید.

اما پلتفرم‌های بیشتر به‌معنای کار بیشتر است. شما همچنان به ایده‌های شبکه‌های اجتماعی مناسب برای پرکردن تمام کانال‌های خود نیاز دارید. مشخص کنید که آیا منابع بازاریابی‌تان به شما امکان می‌دهد تا محتوای باکیفیت برای چند کانال و کمپین‌ شبکه‌های اجتماعی متعدد تولید کنید یا خیر.

  1. هدایت توسعه محتوا توسط اهداف

بازاریابی محتوای شبکه‌های اجتماعی با محتوا شروع نمی‌شود. ابتدا، باید بدانید که با محتوایتان چه کاری می‌خواهید انجام دهید، سپس کار را از آن‌جا شروع کنید.

برای مثال، آیا می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید؟ اگر چنین است، پس ممکن است بخواهید خود را در تولید محتوای وایرال یا ویروسی محک بزنید. اگر می‌خواهید فهرست ایمیل خود را گسترش دهید، به محتوای بالای قیف فروش نیاز دارید تا ثبت‌نام و دنبال‌کننده‌ها را افزایش دهید. ابتدا اهدافتان را مشخص، سپس محتوا را برای حمایت از آن اهداف تولید کنید.

  1. برنامه‌ریزی ترکیب محتوا

برنامه‌ریزی‌‌ پیش از شروع کار برای بازاریاب‌های محتوای شبکه‌های اجتماعی همیشه به یک شیوه نیست، به‌ویژه زمانی که می‌خواهند از چیزی جدید یا چیزی مطابق با مد روز استفاده کنند. اما آنچه می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید، نوع محتوا در ترکیب محتوای اجتماعی شما است. گزینه‌ها و قالب‌های محتوایی مختلف را برای هر کانال بررسی کنید (مانند مصاحبه‌ها، پشت‌صحنه‌ها، پرسش و پاسخ‌ها، تسخیر شبکه‌های اجتماعی، ویدئوی زنده و غیره) و دستورالعمل‌هایی را برای نحوه استفاده از آن‌ها تدوین کنید. وقتی فرصت‌هایی برای اشتراک‌گذاری به‌موقع در شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید، می‌توانید فوراً وارد عمل شوید.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *